Tafelgast aan het woord

De visie van Frank Léoné

Frank Léoné is universitair docent aan de Radboud Universiteit en is een van de drie tafelgasten. Na afloop van de discussie gaat hij nog dieper in op het discussiestuk Toekomst van ons onderwijs en de dialoogbijeenkomst.

Wat vind je van het discussiestuk?
In het discussiestuk staan veel open deuren, maar het is misschien juist wel een open deur omdat iedereen het wil. Nu nog concreet maken, dat is de grote kunst.

Wat vond je van de dialoogbijeenkomst?
Ik vind het super bijzonder dat zoveel partijen samen zijn gekomen. Leuke tafel en een actieve zaal en heel leuk dat er leerlingen bij waren, die ook bijdroegen. Ik heb wel nieuwe dingen gehoord. Bijvoorbeeld over objectief versus subjectief. We willen het objectief houden en daarvoor hebben we toetsen nodig, maar misschien gooien we daarmee het kind met het badwater weg. Moeten we niet juist die subjectiviteit toelaten om het uiteindelijk interessant en persoonlijk te maken?

Wat verwacht je van het vervolgtraject?
Het vervolgtraject vind ik moeilijk. Je hebt de juiste mensen nodig om het plan concreet te maken. Als het zo diep in onze cultuur zit en in alle niveaus speelt, ook buiten het onderwijs, dan is het heel moeilijk om te doorbreken. Waar kun je beginnen? Waarschijnlijk gewoon bottum-up in scholen en universiteiten etc. en daarna van bovenaf. Boven moet wel meewerken, maar we moeten het uiteindelijk zelf doen als docenten, scholieren, studenten en scholen. En dat betekent dat we een actieve onderwijsvisie moeten ontwikkelen die scholen kunnen aanpassen en implementeren op hun eigen wijze. Met waardering voor de docenten en hun prestaties, zodat hun motivatie weer uitstraalt op hun leerlingen en studenten. Het moet iets concreets zijn voor de scholen, niet een plan voor Den Haag. We moeten niet gaan wachten tot Den Haag iets gaat doen.

Wat hoop je voor de toekomst van het onderwijs?
Ik hoop dat er veel meer nadruk komt op ervaring en jezelf verbeteren, in schril contrast dus met het cognitieve en jezelf bewijzen, wat nu (nog) de trend is. Ik denk dat je veel meer leert van ervaringen. Ervaringen zorgen er ook voor dat je dingen autonoom kan doen, ervaringen sturen daarin. Het maakt je uiteindelijk een beter mens en een allround academicus of burger, die je graag in de maatschappij wilt zetten. In plaats van iemand die toetsen heeft gehaald die eigenlijk nul voorspellende waarde hebben over wat iemand kan, omdat je het geleerde toch meestal weer vergeet.

Voeg toe aan selectie