Op bezoek

Wat vindt u van het discussiestuk?

We vroegen een aantal bezoekers van de dialoogbijeenkomst wat zij van het discussiestuk vinden.

Op de Erasmus Universiteit kijken we naar vernieuwing in het onderwijs. We zijn heel erg benieuwd naar de plannen en de ontwikkeling ervan in de komende tien jaar. Het is goed om te weten dat we de studenten op een andere manier moeten gaan voorbereiden op hun arbeidsleven. Waarschijnlijk zullen ze ook andere competenties moeten aanleren. Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat er iets moet gaan veranderen. Maar hoe, en waar beginnen we? Op de universiteit kijken we alleen maar naar het laatste stukje, maar de verandering moet natuurlijk bij het basisonderwijs beginnen. Ik hoop op nieuwe inzichten en op de mogelijkheid om te netwerken.

Frieda Franke
Business Developer bij Erasmus Universiteit

Ik werk bij de Hogeschool Rotterdam en ben onder andere bezig met het zoeken naar mogelijkheden om studenten meer uitdaging te bieden, omdat ik zie dat dat noodzakelijk is. Studenten willen soms meer dan er in het curriculum wordt aangeboden, bijvoorbeeld op basis van hun ervaringen in de praktijk - we zijn een beroepsopleiding - en we proberen dat vorm te geven. Er staat in het discussiestuk dat studenten niet of minder gemotiveerd zijn. Ik denk dat dat komt doordat we ze vaak dingen laten doen die niet aansluiten bij hun eigen ontwikkeling, bij de dingen die ze gezien en ervaren hebben. Als we dat beter doen, flexibeler zijn, dan neemt de motivatie ook meteen toe. Dat hebben wij in ieder geval al in de praktijk gemerkt. Ik ben benieuwd welke belangrijkste speerpunten er straks naar boven komen om mee aan de slag te gaan.

Ron Weerheijm
HR-medewerker bij Hogeschool Rotterdam

Het valt mij op dat het discussiestuk heel erg is opgesteld vanuit de ratio. Het gaat over structuur, organisatie, beleid enzovoort. Ik hoop dat we ook gaan kijken naar andere aspecten van ons menszijn, dus meer naar bewustzijn, zijn, voelen. Als het gaat over zaken als de motivatie van studenten en een brede leercultuur dan is de ratio niet de kern, daar gaan we het niet mee oplossen. We proberen het al heel lang met alleen ratio. Maar het gaat over energie en die moet stromen, dan is de wil van leerlingen en studenten om te leren er vanzelf. Op het moment dat de energie geblokkeerd is (bijvoorbeeld omdat leerlingen vaak hebben gehoord dat ze iets niet goed hebben gedaan), heeft dat invloed op welzijn, talentontwikkeling en motivatie. Ik vind dat dit element mist in het discussiestuk. Ik hoop dat het in het vervolgtraject op een onderzoekende manier wordt meegenomen. Ik ga het in ieder geval onder de aandacht brengen!

Helle Vermeij
Onderwijsbeleidsmedewerker bij Nova College Haarlem
Voeg toe aan selectie